Inwoners gemeente Wijchen tevreden over gemeentelijke dienstverlening
11 december 2024
In 2020 hebben wij de Agenda 'Dienstverlening Dichtbij’ gemaakt. Dit helpt ons om de dienstverlening te verbeteren. De dienstverlening dichterbij te brengen en om nog professioneler te zijn. Het meten van de ervaringen van inwoners en ondernemers is daar een belangrijk onderdeel van. Dat doen we om de 2 jaar. Dit jaar is dit onderzoek weer uitgevoerd. Dit gebeurde via de landelijke peiling ‘Waar staat je gemeente?’. Inwoners geven een 7,1 voor de totale dienstverlening van de gemeente. Met dit cijfer hoort de gemeente tot de top 3 beste dienstverlenende gemeentes van Nederland. Ondernemers geven een 6,8.
Burgemeester Renske Helmer - Englebert: “In totaal hebben 37 gemeentes meegedaan. Met een plek in de top 3 van best dienstverlenende gemeenten laten we zien dat dicht bij onze inwoners staan echt werkt. Dit resultaat motiveert ons om door te gaan met het verbeteren van onze dienstverlening aan inwoners en ondernemers. Gezien de financiële onzekerheden vanaf 2026 onderzoeken we welke mogelijkheden we hiervoor hebben”.
Resultaten van het onderzoek
Hieronder vindt u de resultaten van de inwoners- en ondernemerspeiling.
Inwoners | Wijchen 2024 | Nederland 2023 |
Waarderingscijfer algemene dienstverlening | 7,1 | 6,7 |
Waarderingscijfer communicatie en voorlichting | 6,7 | 6,4 |
Waarderingscijfer digitale dienstverlening | 7,1 | 6,7 |
Waarderingscijfer participatie | 6,4 | 6,1 |
Ondernemers | Wijchen 2024 | |
Waarderingscijfer algemene dienstverlening | 6,8 | |
Waarderingscijfer communicatie en voorlichting | 6,4 | |
Waarderingscijfer digitale dienstverlening | 6,7 | |
Waarderingscijfer professionaliteit | 6,8 |
Ruimte voor verbetering
Elke twee jaar vragen wij aan inwoners en ondernemers wat zij van onze dienstverlening vinden. Na de vorige meting hebben we gewerkt aan verschillende punten, zoals het digitaal maken van formulieren. En een nieuwe chatbot op de website. Daarmee kunnen inwoners en ondernemers 24/7 vragen stellen. Daarnaast heeft de gemeenteraad een nieuw plan goedgekeurd voor het onderhoud en de ontwikkeling van de openbare ruimte.
Aan de slag
We gaan werken aan een goed vervolg hierop. Zo gaan we aan de slag om de informatie op de website te verbeteren. Ook met het digitaal maken van formulieren, het verbeteren van de chatbot en het toevoegen van een live-chat gaan we verder. Ook kunnen inwoners steeds meer gebruikmaken van een digitaal participatieplatform, dat sinds oktober 2024 actief is. Zo maken we het makkelijker voor inwoners om mee te denken en hun stem te laten horen.
De maatregelen die meer onderzoek, tijd, inzet en investering vragen, nemen we mee in de nieuwe Agenda Dienstverlening van 2025.