STOMP: De sleutel tot duurzame mobiliteit?
23 april 2025
Mobiliteit is een van de grote uitdagingen van onze tijd. Verstedelijking, klimaatverandering en druk op infrastructuur vragen om slimme oplossingen. We merken bijna allemaal elke dag weer dat het heel erg druk is op de weg. En dan moeten er voor 2035 in de regio Arnhem- Nijmegen ook nog ruim 35.000 huizen gebouwd worden. Dan wordt het nog drukker op de wegen. Met alleen maar meer wegen voor het autoverkeer blijven aanleggen, komen we er niet. We moeten op een andere manier naar mobiliteit kijken. De uitspraak “regeren is vooruitzien” past hier heel goed.
We gaan aan de slag met het STOMP-principe. STOMP staat voor Stappen, Trappen, Openbaar vervoer, MaaS (Mobility as a Service) en Privéauto. Eerder was altijd de auto het uitgangspunt bij stadsontwikkeling en verkeersbeleid. Maar STOMP draait dat om. Eerst kijken we naar lopen en fietsen en dan naar het openbaar vervoer. Daarna onderzoeken we oplossingen voor slimme deelmobiliteit. En pas als laatste optie komt de privéauto. Dit zorgt voor een efficiënter en duurzamer vervoerssysteem binnen stedelijk gebied.
Het dorp Wijchen heeft een centrum met omliggende wijken en een groot landelijk buitengebied. Bussen rijden niet overal, wandelen is vaak te ver en doen we vooral recreatief. Fietsen moet vaak tussen het andere verkeer. Niet alle letters uit STOMP zijn voor onze gemeente nu van toepassing.
Wat doen we dan wel met STOMP? Bij nieuwe ontwikkelingen pakken we STOMP erbij. Kunnen we het fietsgebruik stimuleren met goede en veilige fietsroutes. Laten we van ons horen wanneer er over openbaar vervoer gesproken wordt. We ondersteunen inwoners wanneer zij deelmobiliteit willen oppakken in hun buurt. Verder ben ik ook een realist die begrijpt dat de “P” van privé auto ook aandacht verdient, zeker in ons buitengebied.
Twan van Bronkhorst, Wethouder mobiliteit