Tijdelijk Noodfonds Energie
Het tijdelijk noodfonds energie is een landelijke regeling voor huishoudens met een laag inkomen en een hoge energierekening. Als het verschil te groot is, verlaagt uw energieleverancier een deel van de energierekening voor een periode van 6 maanden. U kunt vanaf 22 april uw aanvraag indienen.
Let op: Nieuw dit jaar is dat ook huishoudens met een blokaansluiting een aanvraag kunnen indienen.
Wat zijn de voorwaarden?
De volgende huishoudens kunnen in aanmerking komen:
- Het huishouden heeft een bruto-inkomen tot 200% van het sociaal minimum: dat is maximaal € 3.400 voor alleenstaanden en € 4.740 voor samenwonenden (inclusief 8% vakantiegeld, exclusief toeslagen).
- De energierekening is (afhankelijk van het inkomen) hoger dan 8 tot 10% van het gezamenlijk bruto-inkomen.
- Het huishouden heeft zelf een energiecontract of betaalt via de huur/servicekosten (zoals bij blokverwarming).
- Het Noodfonds betaalt het deel van de energierekening dat boven de genoemde inkomenspercentages uitkomt.
Wat kunt u krijgen?
Bij een inkomen tot 130% van het sociaal minimum geeft het noodfonds steun voor het deel van de energierekening dat meer is dan 8% van het bruto-inkomen. Bij een inkomen van 130% tot 200% van het sociaal minimum geeft het noodfonds steun voor het deel van de energierekening dat meer is dan 10% van het bruto-inkomen.
Hoe vraagt u het aan?
Voor de hele aanvraag heeft u gemiddeld een half uur nodig. U kunt de aanvraag alleen digitaal doen via de website van Noodfonds Energie (Deze link gaat naar een externe website). Heeft u hierbij hulp nodig dan kunt u onder andere terecht bij het Administratie en Formulierenteam van MeerVoormekaar. Zij zijn telefonisch bereikbaar via 024 641 84 59 of per mail via vraagpunt@meervoormekaar.nl.
Dit heeft u nodig om een aanvraag te doen. U kunt dit vast regelen. Dan kunt u bij opening de aanvraag meteen doen.
- Een e-mailadres en telefoonnummer.
- Alle personen in uw huishouden boven de 18 jaar met een inkomen zijn in de buurt.
- Alle personen uit het huishouden loggen in met hun eigen DigiD.
- Een DigiD-account met sms-controle.
- Energierekening(en) op naam van een persoon uit het huishouden.
- Het bedrag dat u vorige maand betaalde aan energie.
- Het klantnummer of administratienummer van de organisatie waar u uw energierekening betaalt.
Let op: Omdat het een landelijke regeling is kunnen wij als gemeente weinig voor u doen.