Alcoholwetvergunning
U heeft een Alcoholwetvergunning nodig als u alcoholische drank wilt schenken ter plaatse. Denk hierbij aan een:
- horecabedrijf (café of restaurant)
- sportkantine, verenigingslokaal of bedrijfsrestaurant
- cafetaria en snackbar indien voor gebruik ter plaatse
Een slijterij die sterk-alcoholische drank verkoopt heeft ook een Alcoholwetvergunning nodig.
U heeft géén Alcoholwetvergunning nodig als u alleen zwak-alcoholische drank verkoopt zoals bier of wijn.
Denk hierbij aan:
- levensmiddelenbedrijven
- supermarkten
- snackbar/cafetaria (indien niet ter plaatse genuttigd).
Wilt u alcohol schenken tijdens een evenement? Dan moet u een ontheffing aanvragen bij het aanvragen van een evenementenvergunning.
U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Bij het doorlopen van het vergunningstraject wordt ook een Bibob-check gedaan. Wilt u meer weten over Bibob? Op de website van het ondernemersplein (Deze link gaat naar een externe website) vindt u meer informatie.
Wat moet u doen?
U vraagt de vergunning aan bij de gemeente. Doe dit in de gemeente waar uw zaak, vereniging of stichting is geplaatst.
Neemt u hiervoor contact op met het Team APV via apv@wijchen.nl of via telefoonnummer 088 432 70 00.
Bibob-formulier
De gemeente kan u vragen een Bibob-vragenformulier (Deze link gaat naar een externe website) in te vullen. Daarmee beoordeelt de gemeente de betrouwbaarheid van uw onderneming. Als er bijvoorbeeld sprake is van een crimineel verleden, kan de gemeente besluiten om u geen vergunning te geven.
Nieuwe leidinggevende altijd melden
Als er een nieuwe leidinggevende bijkomt, moet u dit melden bij de gemeente. U hoeft hiervoor geen nieuwe vergunning aan te vragen en kunt dit melden via apv@wijchen.nl
Hoelang duurt het?
Wij beoordelen uw aanvraag en indien nodig vragen wij om aanvullende informatie. Wij houden u op de hoogte van de voortgang.
Wat heeft u nodig?
- Volledig en naar waarheid ingevuld aanvraagformulier (model A of B) inclusief de verklaring(en) van de leidinggevende.
- Een ingevuld vragenformulier Bibob incl. bijlagen.
- Kopie van een geldig legitimatiebewijs van de leidinggevende(n) en/of bestuurders/ondernemers.
- Kopie uittreksel van de Kamer van Koophandel (niet ouder dan 6 maanden).
- Arbeidsovereenkomst(en) voor zover in loondienst.
- Huur-, of pachtovereenkomst of eigendomsbewijs van het pand.
- Een plattegrond van het horecabedrijf inclusief terras.
- Informatie over de luchtverversingscapaciteit van de mechanische ventilatie van de inrichting.
- Kopie van het bestuursreglement (alleen voor paracommerciële instellingen).
- Lijst met barvrijwilligers die de Instructie Verantwoord Alcoholgebruik (IVA) hebben gevolgd (alleen voor paracommerciële instellingen).
De gemeente kan om aanvullende informatie vragen.
Wat kost het?
Soort inrichting | Kosten |
---|---|
Commerciële inrichting | € 509,25 |
Commercieel slijtersbedrijf | € 272,40 |
Paracommerciële inrichting | € 339,50 |
Soort inrichting | Kosten |
---|---|
Ontheffing artikel 35 Alcoholwet | € 77,30 |
Ontheffing artikel 35 Alcoholwet + melding klein evenement | € 38,75 |
Verzoek tot wijziging van een Alcoholwet | € 181,40 |