Lees pagina voor

Werkwijze sociaal team

Het sociaal team werkt vanuit de gedachte dat er geen klant-en-klare oplossing voor uw situatie is. De beste oplossing is een oplossing is die uit uzelf komt. Dat past het beste bij uw persoonlijke situatie en geeft u ook een tevreden gevoel. Daarom vragen wij mensen om eerst na te denken hoe ze zelf hun probleem op zouden kunnen lossen. Maar als het echt nodig is kan het sociaal team altijd professionele hulp regelen. Zo houdt u ook zo veel mogelijk de controle over uw eigen leven.

Advies of informatie

U hoeft geen lastige zorgvraag te hebben om contact met ons op te nemen. Ook de kleinste vragen mag u aan ons stellen. Misschien wilt u alleen meer weten over wat er in uw buurt te doen is? Of wilt u weten hoe u zelf hulp kunt regelen? Ook dan kan het sociaal team u helpen.

U mag ons altijd bellen of een e-mail sturen. Maar u bent ook welkom op ons inlooppunt in ’t Mozaïek. Meer informatie en openingstijden vindt u op onze contactpagina.

Op het inlooppunt ’t Mozaïek gaat een medewerker inloop die uw buurt kent met u in gesprek. Misschien kan deze medewerker u al op weg helpen. Wilt u ook een gesprek met een professional? Dan zorgen wij daarvoor.

Op deze website is al veel informatie te vinden over welzijn en zorg in Wijchen. Wilt u weten wat er in uw buurt te doen en te vinden is? Op de website van het online dorpsplein WijWijchen (Deze link gaat naar een externe website) vindt u meer informatie.

Voorbereiding

Heeft u een afspraak met een medewerker gemaakt? Denk voor het gesprek vast na of u zelf uw probleem kunt oplossen. Zonder dat er direct hulp nodig is van de gemeente. Misschien kunt u zelf een oplossing regelen. Bijvoorbeeld met hulp van familie, buren of kennissen.

U kunt ook altijd iemand uitnodigen om aanwezig te zijn bij het gesprek. Sterker nog, het is verstandig om het gesprek niet alleen te voeren. Twee horen meer dan één. Zo kunt u een familielid, kennis of mantelzorger vragen.

U kunt ook gratis gebruik maken van jeugdstem of een cliëntondersteuner. Meer informatie vindt u op onze pagina Heeft u vragen of hulp nodig voor uw gesprek met het sociaal team?

Het gesprek

Het gesprek hebben wij het liefst bij u thuis. Maar het kan ook ergens anders zijn. U mag dat zelf bepalen.

In het gesprek willen we bespreken hoe we u de problemen kunt aanpakken. Kan dat misschien samen met mensen uit uw eigen omgeving? Of heeft u hulp nodig van professionals? Alle onderwerpen kunnen in het gesprek aan bod komen. De medewerker van het sociaal team stelt altijd vragen over meer gebieden. Niet alleen over zorg, maar ook bijvoorbeeld over gezondheid, eenzaamheid of schulden die er kunnen zijn. Daarna maakt u samen met de medewerker van het wijkteam een plan. In dat plan staat wat u zelf regelt en waarbij u professionele hulp nodig heeft.

Beschikking

Staat in het plan dat u professionele hulp of zorg nodig heeft? Dan laat de medewerker van het sociaal team dit weten aan de gemeente. U ontvangt dan van de gemeente Wijchen een officiële beschikking voor zorg.